top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תאורנה וידאל

בין חמות לכלה


בין חמות לכלה.

בחג השבועות נוהגים לקרוא בבית הכנסת את מגילת רות, המגוללת את סיפורה של רות המואבייה, סיפור של נאמנות ואהבה.

מגילת רות מפגישה אותנו עם משפחת אלימלך המיוחסת משבט יהודה, שעקב הבצורת והרעב ששררו בארץ ישראל, עוזבת את מולדתה לארץ מואב. זמן קצר אחר- כך מת אבי המשפחה ובניו מתחתנים עם רות ועורפה, בנות מואב. לאחר כעשר שנים מתים הבנים, ונותרות רק נעמי, אם המשפחה וכלותיה. לנעמי נודע כי הבצורת בארץ ישראל פסקה ומאחר ולא נותר לה דבר, היא מחליטה לחזור אל מולדתה. נעמי מבקשת מכלותיה לחזור אל משפחותיהן. עורפה חוזרת אל משפחתה, ואילו רות מתעקשת ודבקה בחמותה.

וַתֹּאמֶר רוּת אַל-תִּפְגְּעִי-בִי, לְעָזְבֵךְ לָשׁוּב מֵאַחֲרָיִךְ: כִּי אֶל-אֲשֶׁר תֵּלְכִי אֵלֵךְ, וּבַאֲשֶׁר תָּלִינִי אָלִין--עַמֵּךְ עַמִּי, וֵאלֹהַיִךְ אֱלֹהָי. בַּאֲשֶׁר תָּמוּתִי אָמוּת, וְשָׁם אֶקָּבֵר; כֹּה יַעֲשֶׂה יְהוָה לִי, וְכֹה יוֹסִיף--כִּי הַמָּוֶת, יַפְרִיד בֵּינִי וּבֵינֵךְ. " א 17 . בהמשך המגילה רות נישאת לבועז והופכת להיות דמות מרכזית, המקור לכל שושלת המנהיגות בממלכת יהודה, הסבתא רבתא של דוד המלך.

אי אפשר להתעלם מהחיבור המרגש בין שתי הנשים הללו, בין חמות לכלה שקשרו את גורלן יחד, חיבור שאינו מדרגה ראשונית, שהרי אין ביניהן קשר דם. זהו חיבור רוחני אמיץ של נשים המנסות לשפר את מר גורלן ולהתחיל מחדש. מגילת רות מלמדת אותנו על הכוח באחדות, על כוחה של נאמנות ואהבה.

פעמים רבות, מגיעות אלי נשים לייעוץ ומספרות על הקשר הטעון עם חמותן, החל מוויכוחים קטנים, התערבות בכל דבר, ועד ריבים עצומים המסתיימים בניתוק מהבן ומהנכדים.

נישואי הבן משמעם חיים חדשים עם רעייתו: "עַל כֵּן יַעֲזָב אִישׁ אֶת אָבִיו וְאֶת אִמּוֹ; וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ, וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד". בראשית ב- 24 , זו מהות הנישואין, החיבור של אדם עם רעייתו וההליכה איתה, ברמה הפיזית והרוחנית. בתור הורים כשאנו מבינים את הצורך של הילד לפרוש כנפיים ולבנות לו בית משלו, היחסים בין החמות לכלה יהיו טובים אך ברגע שאין קבלה של מקום הרעיה בחיי הבן, כאן מתחילות הבעיות. מאבק בין כלה לחמות יסתיים תמיד בהפסד לכל הצדדים המעורבים. הוא יהיה כרוך בכאב לב, החמצה וניתוק.

מגילת רות מלמדת אותנו כי בין חמות וכלה, יכולים להיות קשרים קרובים ומכבדים. אין ספק כי רות הייתה מיוחדת וככל הנראה גם נעמי, כמו תמיד צריך שניים לטנגו הזה, ובעיקר נדרשת ההבנה הבסיסית שאין כאן תחרות או יריבות. במשולש הזה של אמא- בן- כלה, כל אישה חייבת להבין את מקומה. האם תהיה לעד האם ודבר לא ישנה זאת, והרעיה היא האישה שאיתה בחר הבן לקשור את גורלו ולבנות את משפחתו. מערכת היחסים צריכה להיות כזו שאין בה התערבות או מאבקי שליטה וכוח מתוך כבוד ואהבה, אם אם לא אחת לשנייה, אז לפחות לבן הזוג, לבן שבגר. יחסים כאלו הם רווח למשפחה כולה ולזוג עצמו בפרט, זהו הכוח שבאחדות.

אורנה וידאל – טארוט ונומרולוגיה. ייעוץ והכוונה, קורסים וערבי נשים. 050-8802801

כל הזכויות שמורות

97 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page