top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תאורנה וידאל

אפקט הפרפר


אפקט הפרפר

כנפי פרפר המתנופפות בצד אחד של העולם משפיעות על המתרחש בצד האחר. משק הכנפיים העדין הזה, מייצג שינוי קטן בתנאי ההתחלה של מערכת אירועים שלמה. השינוי המינורי הזה, גורר אחריו שרשרת התרחשויות המובילה לתופעה בקנה מידה גדול. ומה טוב יותר מסיפור מהחיים שממחיש בפשטות את התיאוריה המורכבת הזו.

סטודנט נבחן במבחן סיום סמסטר בקורס חובה, (הצלחה בבחינה היא תנאי להמשך הלימודים) ומקבל ציון לשביעות רצונו. יומיים אחר כך, בשעת לילה מאוחרת, באופן מקרי ולא מוסבר, הוא נכנס לאתר האינטרנט של החוג באוניברסיטה, ומגלה שציון המעבר בקורס שונה משחשב. מסתבר, שחסרות לו כמה נקודות והוא חייב לגשת למועד ב'. שימו לב לרגע הזה בעלילה! זה הרגע שבו נפנף הפרפר בכנפיו. ברגע הספציפי הזה התרחש שינוי קטן בתנאי ההתחלה של מערכת האירועים ומכאן שרשרת ההתרחשויות היא בלתי נמנעת.

הסטודנט ניגש למועד ב', ולא משיג את הציון הנדרש. המשמעות היא שלא יוכל להמשיך את לימודיו. הוא פונה לראש החוג וקובע פגישה בניסיון להבין מה האפשרויות העומדות בפניו. בבוקר הוא קם, מתארגן ויוצא לנסיעה, במסלול קבוע שאותו הוא עושה כמידי יום במהלך כל שנת הלימודים. בדרך, ברגע אחד, נהג אחר "חותך" במפתיע את נתיב הנסיעה שלו בכביש. הסטודנט מוצא את עצמו מעורב בתאונת דרכים, שובר את ידו והרכב נהרס לחלוטין. לפגישה שנקבעה, הוא כבר לא הגיע.

אחרי יום שלם במיון בבית החולים, בתחנת משטרה, וההבנה שנותר ללא רכב, עם יד ימין מנוטרלת עולה תחושת תסכול קשה. במקביל, הטראומה מתחילה לצוף ואיתה ההבנה שהתרחש כאן נס. (אם הייתם רואים את הרכב הייתם מבינים). אבל הפרפר, כבר השיק בכנפיו, זוכרים? האירועים עדיין מתגלגלים.

למחרת מקבל הסטודנט הודעה ובה נאמר כי למעשה עבר את המבחן כבר במועד א' וכי הציון שמופיע באתר החוג הוא טעות! פשוט טעות! עכשיו תקראו את הסיפור מחדש ותראו איך השינוי הקטן בתנאי ההתחלה גרר שרשרת אירועים שיצאו משליטה.

אם הפרפר לא היה מנפנף בכנפיו, סביר להניח שהכל היה מתנהל אחרת. אך ברגע אחד העלילה נכנסה למסלול שונה. אפשר להריץ את סרט החיים הזה בהילוך אחורי ולחשוב מה היה קורה אם הציון שהוזן באתר, היה נכון...

אפקט הפרפר הוא בעצם ביטוי מתחום תורת הכאוס (תיאוריה מתמטית) הממחיש מצב של "תלות רגישה בתנאי ההתחלה". אירוע כזה מלמד אותנו יותר מכל, כי גם בכאוס, יש סדר מסוים ודבר מוביל לדבר. ברור לנו כי שינוי קטן באירועי ההתחלה, מוביל לתגובת שרשרת בלתי ניתנת לחיזוי. אנחנו מבינים שגם אם היינו יכולים לחזור בזמן, לשנות, לבטל או לתקן אירוע אחד מתוך השרשרת הזו, אין ספק כי משהו אחר היה משתבש. כל דבר מתרחש מסיבה מסוימת, גם אם לא ברורה לנו כרגע. כאן אנו מתמודדים לא רק עם תוצאות האירועים אלא גם עם הקושי הכי גדול שלנו כבני אדם, ההבנה שאין לנו שליטה על אירועי החיים השבריריים והלא צפויים. מחשבות של אם... ולמה... הן ממש מיותרות ולא מקדמות אותנו לשום מקום. כל שנותר כעת, הוא להודות ולברך על הנס שהתרחש.

אורנה וידאל – טארוט ונומרולוגיה. ייעוץ והכוונה, קורסים וערבי נשים. 050-8802801

כל הזכויות שמורות.

48 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page