top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תאורנה וידאל

יציאת מצרים מזווית נשית


יציאת מצרים מזווית נשית

כולנו גדלנו על סיפור יציאת מצרים כשהדמויות המרכזיות בו הן: משה, אהרון, פרעה מלך מצרים קשה הלב, ומעל כולם, הבורא הכל יכול, מחולל הניסים. חשוב שנזכור כי בסיפור המרשים הזה נמצאות דמויות נשיות, חשובות לא פחות. הגיע הזמן לראות את יציאת מצרים מזווית נשית.

סיפור יציאת מצרים מתחיל עם לידתו של משה. בתקופה זו ריחף מעל ראשי הנשים העבריות איסור חמור ביותר: " כָּל-הַבֵּן הַיִּלּוֹד, הַיְאֹרָה תַּשְׁלִיכֻהוּ, וְכָל-הַבַּת, תְּחַיּוּן." (שמות פרק א') ובכל זאת, יוכבד יולדת את משה וממשיכה לגדל אותו בסתר. לאחר כשלושה חודשים היא מבינה שההסתרה כבר אינה אפשרית והיא מקבלת החלטה קשה. היא מותירה את משה בתיבת גומא ביאור בתקווה שימצא וינצל. לסיפור הזה יכול היה להיות סוף אחר, קשה ומצער. יוכבד מתוך הקשבה לקול הפנימי שלה, ומתוך ביטחון באינטואיציות האימהיות שלה, עושה מעשה קיצוני ואמיץ. מנחה אותה האמונה וההבנה כי זהו הצעד הנכון, למרות הכאב העצום הכרוך בכך.

למרבה הצער, המעשה האמיץ הזה עובר כחוט השני בדפי ההיסטוריה. נשים רבות שידעו שחיי ילדיהן בסכנה, בחרו לפעול בדרך אצילית ואמיצה, ויותר מכל קורעת לב, מתוך שאיפה טהורה ועמוקה להציל בכל מחיר.

יוכבד, הנקלעת למצב שאף אם לא תרצה להתנסות בו לעולם, מתמודדת בתושייה. היכולת שלה לראות את הטוב ולהאמין בו, מבטיחה את חייו של משה. בכך היא סוללת את הדרך לתפקידו בעתיד כמנהיג העם, ביציאה מעבדות לחירות.

בת פרעה מוצאת את משה בתיבה ומזהה כי הוא מילדי העברים. "וַתֵּרֶא אֶת-הַתֵּבָה בְּתוֹךְ הַסּוּף, וַתִּשְׁלַח אֶת-אֲמָתָהּ וַתִּקָּחֶהָ. וַתִּפְתַּח וַתִּרְאֵהוּ אֶת-הַיֶּלֶד, וְהִנֵּה-נַעַר בֹּכֶה; וַתַּחְמֹל עָלָיו--וַתֹּאמֶר, מִיַּלְדֵי הָעִבְרִים זֶה." (שמות פרק ב'). מיד היא מבינה שהיא זקוקה למינקת. מבלי לדעת, היא מוסרת אותו, בעצת מרים הצופה מן הצד, לאימו יוכבד. מרים לקחה על עצמה את תפקיד המגנה ושומרת החיים. הפתרון החכם שהיא מציעה לבת פרעה, מאפשר ליוכבד אימה, תקופת חסד נוספת עם בנה. כשמשה נגמל מההנקה, יוכבד "מחזירה" אותו לבת פרעה, ונפרדת בשנית. כעת, משה יגדל בארמון המלך, הרחק ממשפחתו. זמן רב יעבור עד אשר יהיה מודע למקום ממנו הוא בא, ויבין את ייעודו בעולם.

החיבור המעניין בין שתי הנשים הללו בא ממקום של קידוש החיים, מעל לכל. בת פרעה מחליטה לגדל את משה והסיבות אינן גלויות. האם זו הייתה דרכה, להביע את התנגדותה, ממרום מעמדה וכוחה, לחוק הרצחני של אביה? האם הייתה עקרה? בכל מקרה היא בוחרת את דרכה באומץ רב. היא רואה הזדמנות ומנצלת אותה ויותר מכך, היא פותחת את ליבה ומגלה חמלה. בת פרעה מבינה את מצבה הקשה של האם "הנוטשת", את מצבו של התינוק חסר הישע הנתון לחסדיה ונרתמת לפעולה. החמלה האנושית שלה והיכולת להזדהות עם סבלו של האחר מצילה את משה. מבלי לדעת, היא שותפה בגאולת העם כולו.

סיפור יציאת מצרים מפגיש אותנו עם נשים אמיצות הקשובות לתחושות הפנימיות שלהן. נשים המקדשות את החיים ומאמינות בטוב שבעולם למרות המציאות האכזרית. היכולת שלהן לקבל החלטות קשות, יוצרת פתח ותקווה לעתיד ומאפשרת את המשכיות החיים.

כעת אפשר לשבת אל שולחן החג, באיזון, בשמחה, בחירות ואהבה.

חג שמח!

אורנה וידאל – טארוט ונומרולוגיה. ייעוץ והכוונה, קורסים וערבי נשים. 050-8802802

כל הזכויות שמורות.

79 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page