top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תאורנה וידאל

יסוד האש


יסוד האש

החגיגות בל"ג בעומר קשורות באמונה, מסורת, אירועים היסטוריים ותרבויות שונות. אז מה מיוחד ביום הזה? ואיך קשורה האש לכל הסיפור?

ל"ג בעומר הוא חג מעניין. ביום זה לפי האמונה נפסק מותם במגיפה של תלמידי רבי עקיבא שלא נהגו בכבוד הדדי. הפסוק מהתורה "ואהבת לרעך כמוך" לפי השקפתו של רבי עקיבא, אינו רק מצווה חשובה אלא הבסיס לחיים. ימי ספירת העומר מדגישים את הצורך בתיקון היחסים שבין אדם לחברו.

המסורת מספרת כי בל"ג בעומר נולד ונפטר רבי שמעון בר יוחאי. לפי ספר הזוהר, כשהיה על ערש דווי, גילה לתלמידיו את סודות הקבלה. להילולה המתקיימת ביום זה, נוספה הדלקת המדורה כזכר לאש שאפפה את ביתו של רשב"י ביום מותו.

לל"ג בעומר גם שורשים היסטוריים הקשורים למרד בר כוכבא והמאבק של העם לחירותו. מנהג הדלקת המדורות הוא זכר למורדים שהדליקו משואות על ראשי ההרים כאמצעי תקשורת והודעה על פרוץ המרד.

ואיך אפשר בלי החיבורים הכל כך טבעיים לאמא אדמה? חשוב שנזכור שאנחנו בספירת העומר ובסופה תהיה תקופת הקציר. חוקרים רבים מאמינים שהמקור לכל מנהגי האבלות בספירת העומר קשורים בעובדי האדמה. אחרי העבודה הרבה שהושקעה, נותר להם רק לקוות כי הקציר יהיה מוצלח. הצלחת הקציר תבטיח את קיומם עד לעונה הבאה, מאבק הישרדות מול כוחות הטבע. ביוון העתיקה באביב חגגו את חגה של דמטר Demeter אלת הקציר ואת חגה של הסטיה Hestia האלה המסמלת את האש הבוערת באח, האש שבלב ואת אש הבית. הסטיה שמרה על אש התמיד שדלקה באולימפוס והציתה אותה בכל טקס. לפי המיתולוגיה היוונית כל כלה בטקס נישואיה לקחה אש מבית הוריה אל ביתה החדש וכך קיבלה את ברכתה של הסטיה- מעתה הבית יהיה מקודש, מקום מקלט ותשרור בו אש החיים.

ל"ג בעומר הוא חג של אש. אם נביט בציר הזמן ההיסטורי נראה כי לעמים רבים באירופה חגים הכוללים הבערת מדורות, הקשורים בעיקר ביום הארוך/הקצר ביותר בשנה. יתכן כי הצלבנים הביאו איתם את מנהגי האש באביב, המוסלמים אימצו אותם והיהודים בהמשך. המנהג הזה הגיע להילולת הרשב"י במאה ה-16 ועד למדורות של היום.

כולנו נמשכים לאש ויש לכך סיבה טובה. יסוד האש הוא אחד מארבעת היסודות בטבע (אדמה, מים אויר ואש) מיוחד ושונה מכולם מאחר ויש לו יכולת טרנספורמטיבית, כזו היוצרת משהו חדש ממשהו קיים. אין ספק שהאש שינתה את חיי בני האדם מבחינה אבולוציונית, הייתה מרכז החיים החברתי בטקסים שונים, וסביב מדורת השבט נולדו תרבויות ומסורות שלמות. האש הייתה ונותרה המקור לאור, חום וחיים.


בעולם קלפי הטארוט סדרת המטות מייצגת את יסוד האש המבטא את היצירתיות והייחודיות שלנו. האש שבתוכנו היא הכוח המניע, כוח החיים. בעולם הרוחני יסוד האש קשור לאנרגיה שתביא לפעולה ועשיה בחיינו. חיינו בנויים ממשולש יסודות: כל דבר בחיינו יתחיל מיסוד האוויר -מהמחשבה שלנו. משם יעבור ליסוד המים- לעולם הרגש. אחרי שהבנו את הרעיון ומה אנו מרגישים לגביו, הגיע הזמן לפעול ולשם כך אנו זקוקים ליסוד האש. קלף אס המטות, מסמל את הפוטנציאל הטמון ביסוד זה, פוטנציאל ליצר וליצירה בחיינו. האש הבוערת בנו היא אש התשוקה, לא רק מינית אלא התשוקה לחיים עצמם.

ל"ג בעומר שונה היה השנה. במקום להדליק את האש בחוץ אנו נדרשים להעיר את האש הפנימית ולזכור שמהות החג קשורה ביחס של אדם לחברו, בצורך להיות טובים יותר לעצמנו ובעיקר לסובבים אותנו. להזכר בגבורה, במרדף לחופש וגם בהתעלות רוחנית. ל"ג בעומר הוא הזדמנות להתחבר לכוחה האדיר של האש. "להיכנס" אל האש במסע לגילוי עצמי, לדמיין את המקום שבו תרצו להיות ולהשליך לתוכה את כל האמונות המגבילות שכבר שלא משרתות אתכם. האש הזו לא תשרוף אתכם אלא רק את מה שאינכם. היא תיקח אתכם לעולם של יצירה, עשיה ומימוש.

אורנה וידאל – טארוט ונומרולוגיה. ייעוץ והכוונה, קורסים וערבי נשים. 050-8802801

כל הזכויות שמורות.

115 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page