top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תאורנה וידאל

סליחה רב מימדית


סליחה רב ממדית

בסוף השבוע יחול יום הכיפורים. זהו חלון זמן להתבוננות פנימית ועריכת חשבון נפש על התנהלותנו לאורך השנה שחלפה. יום של פסק זמן רוחני שבו השכינה קרובה מתמיד והאנרגיה הנובעת מחיבור של עם שלם, חזקה, מורגשת ומרגשת.


ביום הכיפורים אנו נותנים את הדין על מעשינו. יש ביום הזה הבנה תודעתית שהכל כבר נאמר ונעשה. עם זאת, יש טעם לחשוב על הדברים ולבקש סליחה. השקט שעוצר את מרוץ החיים, מאפשר התכנסות פנימית, ההתבוננות ובדיקה עצמית ללא הסחות דעת. אנו מגיעים למצב שבו אנו נוכחים לחלוטין בהוויה הפנימית שלנו. ביום זה אנחנו מול הבורא, מול היקום, מול עצמנו כל אחד לפי תפיסתו ואמונתו.

מהות היום הזה היא סליחה, המתבטאת במישורים שונים. במישור הראשון, מדובר על עבירות שבין אדם למקום. "מִכֹּל, חַטֹּאתֵיכֶם, לִפְנֵי יְהוָה, תִּטְהָרוּ". ויקרא טז כל אחד לפי חייו ומעשיו, יישא את עול חטאיו ויבקש מחילה מול האלוהות. אנו עומדים מול כוחות גדולים ועצומים, ושם נותר רק להביע חרטה כנה.

במישור השני קיימות עבירות שבין אדם לחברו ושם הדרך מסתבכת. "עבירות שבין אדם למקום יום הכיפורים מכפר. עבירות שבין אדם לחברו אין יום הכיפורים מכפר עד שירצה את חברו". (מסכת יומא במשנה פרק ח, משנה ט) כלומר עד שלא נפייס את האדם שפגענו בו, עד שלא נרצה אותו ונקבל את מחילתו, לא נוכל לכפר על המעשה.

בשבוע שעבר קיימתי טקס לקראת השנה החדשה שכלל עבודת מודעות ותשליך רוחני. אחת המשתתפות שלפה קלף מסר: "שמרו על טוהר המילה" ,ושאלה האם נכון הדבר רק לגבי דברים שאמרנו על אדם אחר? רכילות או לשון הרע? והאמת היא, כשאנו רק מאזינים לרכילות, גם אם לא יזמנו אותה, אנחנו הופכים לשותפים לה, כאילו אמרנו אותה בעצמנו. בראייה רחבה יותר, שמירה על טוהר המילה כמוה כהשגת מלכות שמים והיא מוליכה אותנו לחופש אישי, הצלחה ושפע.

כל זה מזכיר לי את הסיפור על סוקרטס שנקרא שלוש המסננות. אחד מידידיו של סוקרטס בא לבקרו ושאל:" האם שמעת מה מספרים על ידידך?" "רק רגע", אמר סוקרטס, "לפני שאתה מספר לי האם העברת את השמועה דרך שלוש המסננות? הראשונה היא מסננת האמת. האם אתה בטוח שמה שאתה עומד לספר לי הוא האמת? המסננת השנייה, אמר סוקרטס, היא מסננת הטוב. האם מה שאתה עומד לספר לי על ידידי הוא דבר טוב? והמסננת השלישית היא מסננת הנחוץ האם באמת נחוץ לי לדעת את הדבר "הנורא" ששמעת על ידידי, שאתה כלל לא בטוח שהוא אמת!"

אין ספק שאם היינו חושבים רגע לפני שהיינו לוקחים חלק ברכילות או מפיצים לשון הרע העולם היה נראה אחרת. אנשים ממהרים לשפוט, לבקר, להסית, לפגוע בחיים ובפרנסה של אדם אחר מבלי לחשוב, ועל כל אלה, דרך הסליחה ארוכה ומפותלת.

אפשר לדבר רבות על הצורך שלנו לסלוח לאדם שפגע בנו כדי להשתחרר מהעול האנרגטי הזה, אך לעתים, בנקודת הזמן הנוכחית, זה פשוט לא אפשרי. רק מרחק מהאדם והאירוע עצמו יכולים לרכך את הפגיעה.

ולבסוף, וחשוב לא פחות, סליחה עצמית, כי הסליחה מתחילה בתוכנו. כדאי שנשאל את עצמנו לקראת השנה החדשה: האם אנו סלחנים כלפי עצמנו? כלפי טעויות שעשינו? דרכים שניסינו וכשלו, הבטחות לעצמנו שלא קוימו, חלומות שוויתרנו וזנחנו מאחור. האם אנו מקבלים את המקומות שאנו חלשים בהם, פגיעים וחשופים? כועסים על עצמנו או מכילים ומחזקים?

יום הכיפורים מהווה הזדמנות לחשבון נפש, שחרור עול רגשי וסגירת מעגלים ממקום של סליחה, מחילה וחרטה, מול הבורא, מול האחר ומול הנשמה שלנו.

חתימה טובה ושנה מבורכת.

אורנה וידאל – טארוט ונומרולוגיה. ייעוץ והכוונה, קורסים וערבי נשים. 050-8802801

כל הזכויות שמורות

29 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page